10 tips om jouw Linkedin profiel te upgraden!

Boost jouw Linkedin profiel oftewel personal branding!

Leestijd: 4 min.

Lees hier de 10 tips hoe jij jouw Linkedin profiel kunt verbeteren:

Stel jezelf eens voor, je bent klaar om je carrière naar een hoger niveau te tillen. Linkedin is één van de beste tools die er zijn om dat mogelijk te maken. Dit social media kanaal heeft meer dan 400 miljoen gebruikers. Kortom je moet er wel actief mee aan de slag om op te vallen.

Voordat we ons verdiepen in hoe je die Linkedin superster wordt, wil je misschien eerst je instellingen aanpassen om de updates van de activiteiten te verbergen. Afhankelijk van wat en hoeveel je verandert, hoeft je netwerk en je huidige werkgever niet te zien of een waarschuwing te krijgen. Je kunt ervoor kiezen om de meldingen van alle dingen die je doet, leuk vindt en deelt op de profiel uit te zetten. (Als je een grote verandering hebt die je de wereld wilt laten zien, kun je altijd de instellingen voor die specifieke gebeurtenis weer wijzigen).

Linkedin-profiel

1. Blijf op de hoogte

Het is belangrijk om een bijgewerkt Linkedin-profiel te hebben en niet alleen wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan. Je weet nooit wie de vacature van je dromen heeft en wie de LinkedIn profielen doorzoekt naar iemand zoals jij.

2. Zeg “kaas”

Jouw profiel heeft zeven keer meer kans om views te krijgen als deze een foto heeft. Toon een beetje persoonlijkheid, maar probeer het professioneel te houden – je kleedt je immers aan om indruk te maken. Vraag een vriend met een goede camera om de foto te maken – vertrouw niet op een foto met je mobiel, tenzij deze van zeer goede kwaliteit is. Zorg ervoor dat je de foto af en toe bijwerkt, zodat je eruit ziet als op je foto en netwerkrelaties je kunnen herkennen.

Linkedin

3. Word persoonlijk

Voor je professionele krantenkop heb je 120 karakters nodig om samen te vatten waar je mee bezig bent. Dit is een goede plek om creatief te worden: Deel dat je een wereldreiziger of deskundige woordsmid bent, en gebruik hier indien mogelijk sleutelwoorden uit de industrie. Als je je kop niet bewerkt, zal deze standaard worden aangepast aan je laatste functietitel, wat je misschien niet de ”maximale exposure” geeft. Zorg er ook voor dat je jouw headline controleert wanneer je een nieuwe baan toevoegt, omdat deze misschien terugkomt.

4. Maak het gemakkelijk om contact op te nemen

Als je mensen (die niet met jou direct verbonden zijn) wilt aanmoedigen om contact op te nemen – voeg dan gewoon een oproep tot actie toe met jouw e-mail, website of telefoonnummer in het overzichtsvenster. 

5. Laat zien wat je in huis hebt

Jouw prestaties zouden moeten schitteren in jouw hele profiel. Verklaar jouw rol in het leiden van projecten, het managen van mensen en het bereiken van doelen – versterkt met cijfers waar je wat mee kunt. Wees duidelijk, gefocust en ga niet op de loop: Je moet jouw prestaties en ervaring in een paar zinnen kunnen samenvatten. 

6. Show your skills

Laat zien hoe internationaal je bent door te bewijzen dat je over serieuze taalvaardigheden beschikt. Je kunt vaardigheden toevoegen die voor jouw business en jou als persoon relevant zijn.

7. Krijg en geef aanbevelingen

Aanbevelingen zijn als referenties en gemakkelijk te krijgen op LinkedIn: Bereik collega’s, vorige supervisors, of huidige managers, en vraag hen om hun inzichten over uw werk en jouw beste kwaliteiten te delen – en wees er zeker van om de gunst ook weer terug te geven. 

linkedin-personal-branding

8. Sluit je aan bij groepen en volg mensen

Maak niet alleen contact met mensen die je al kent – sluit je aan bij groepen of volg beïnvloeders om te leren van anderen buiten je netwerk. Je kunt bij zoveel groepen aansluiten als je maar wilt, maar minder kan meer zijn – op die manier kunt u zich engageren en met de leden communiceren en nieuwe connecties maken. Als je jouw LinkedIn-activiteiten naar een nog hoger niveau wilt tillen.

9. Pas jouw URL aan

Op dit moment ziet jouw LinkedIn URL er misschien uit als linkedin.com/in/firstname-lastname-a821191a. Niemand kan zich dat herinneren, toch? Gelukkig kun je met LinkedIn jouw URL personaliseren, zodat kun je van al de nummers ontdoen en jouw beroep, merk of wat dan ook toevoegen aan jouw professionele persoonlijkheid. (Zorg ervoor dat je een nieuwe URL op alle websites, visitekaartjes en andere sociale-medianetwerken bijwerkt).

10. Personaliseer jouw omslagfoto

Pas de omslagafbeelding aan om wat persoonlijkheid toe te voegen aan uw profiel: Er zijn enkele stockfoto’s beschikbaar, maar als je kan, maak dan je eigen afbeelding (JPG, GIF of PNG, niet groter dan 4MB en tussen 1000×425 en 4000×4000 pixels). Je kunt kijken naar de omslagfoto’s van andere mensen om inspiratie op te doen, maar alles wat in lijn is met uw merk, bedrijf of persoonlijkheid zal werken. Oh, en zorg ervoor dat het iets professioneel is dat je wilt dat je toekomstige werkgever ziet. Een logo of huisstijl element van jouw bedrijf of de organisatie waar je werkt is ook altijd fijn om te gebruiken.

11. Update je profiel

Waarschijnlijk heb je je LinkedIn-profiel een paar jaar geleden opgezet. Vervolgens bleef je alleen maar vaardigheden, ervaring, groepen, connecties of aantekeningen toevoegen. Als dat zo is, is het waarschijnlijk tijd voor een grote schoonmaak. Zorg ervoor dat jouw profiel gericht, duidelijk en beknopt is. Noem alleen de vaardigheden en ervaring die relevant zijn voor je carrièredoelen. Als je Microsoft Word kent of als internetgebruiker zul je niet opvallen en wordt je gezien als een gegeven voor de meeste banen. Ook zomerjobs die je 10 jaar geleden had, zijn misschien niet meer relevant.

Less is in dit geval more!

Succes en maak van jouw LinkedIn jouw personal brand!

Lees hier ook het blog over plannen met een top planner om meer grip te krijgen op je planning.

5 antwoorden op “10 tips om jouw Linkedin profiel te upgraden!”

  1. hele goede tips, ik ga ze aanzoonlief doorgeven, die net zijn eerste stappen op de arbeidsmarkt zet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *